Doneren

Wilt u Stichting Régis Deleuze helpen met een bijdrage? Maak uw donatie over op bankrekening NL64 SWNB 2608 8665 47 t.n.v. Stichting Régis Deleuze of via PayPal

cards
Mogelijk gemaakt door paypal

Jubileumjaar 80 jaar herdenken/vieren
Tijdens het jubileumjaar 80 jaar herdenken en vieren zijn er een aantal extra/bijzondere events:

Kik hier voor het programma van 2025

Klik hier voor het verslag van de herdenikng op 4 mei 2025

Régis ging op 17-jarige leeftijd de oorlog in, om iets voor zijn land te doen.

Op de dag van het ongeluk had Régis eigenlijk verlof, maar omdat er niet voldoende mensen waren om te vliegen, had hij zich beschikbaar gesteld.

Volgens de papieren was dit zijn eerste vlucht voor het 274 Squadron. Hij steeg op voor een missy vanaf Volkel om 08.40 uur. Bij Hannover meldt worden ze aangevallen door Focke-Wulf en verliest Régis het kontakt met zijn groep. Bij Kasteel Beverweert ontdekt hij weilanden en wil daar waarschijnlijk landen. Helaas raakt zijn Hawker Tempest V de bomen en crasht hij. De gravin, die in Kasteel Beverweert woont, hoort de klap en denkt dat het kasteel onder vuur ligt. In het kasteel verblijven ook Duitsers die een deel van het Kasteel als commandopost hebben ingericht. Wanneer de gravin merkt dat de klap in de weilanden is, rent zij naar buiten. Halverwege de laan voor het kasteel ontdekt ze een piloot die tegen de boom zit. Régis heeft nog uit zijn toestel weten te klimmen, maar heeft de crash niet overleefd. De Duitsers die achter de gravin aankwamen hebben al zijn papieren verbrand, zodat men lange tijd niet wist hoe de naam van deze piloot was.

Eén dag voor het ongeluk kreeg de moeder van Régis nog een brief, waarin het volgende stond:”Geen zorgen, ik ben gelukkig” Op alle foto’s kun je zien dat Régis de bovenste knoop altijd los heeft. Voor hem had dat een betekenis:”G E L U K”, tenminste dat dachten wij. Wij hebben vernomen dat dit betekende dat je een Duitser had omgebracht.

Tijdens de oorlog vroeg Régis om goud. Maar omdat er geen goud te koop was, heeft zijn moeder hem de trouwringen gegeven van haar man en haarzelf. Van deze twee gouden trouwringen heeft Régis een broche laten maken van het vignet dat hij op zijn uniform droeg. Deze broche droeg zijn moeder altijd als herinnering en aandenken aan haar zoon. Zijn eerste vlucht voor het 274 Squadron werd helaas de laatste van Régis, hij was nog maar 22 jaar oud.

Het vliegtuigwrak bleef wekenlang in het gras liggen, totdat er nauwelijks nog iets van over was. Nico Lagerweij is nog diverse keren terug geweest met sleutels en een hamer om er van alles af te slopen. (De foto’s komen uit het familiearchief van de familie Veldhuizen)

Régis werd op 6 maart 1945 begraven op de begraafplaats aan de Leemkolkweg in het graf van de onbekende soldaat.

De dode piloot werd op een platte kar naar het baarhuisje gebracht. Zijn identiteit was onbekend omdat de Duitsers zijn papieren vernietigd hadden. Pas na een half jaar kwam men door de zoektocht van Régis’ orders achter de identiteit van de piloot.

Toen de ouders van Régis te horen kregen, dat het vliegtuig bij Kasteel Beverweert was neergestort, hebben ze aanplakbiljetten met daarop de foto van Régis, naar Werkhoven gestuurd.
De Gravin mevrouw zu Castell-Castell kon zich herinneren wat er met Régis was gebeurd.

Vervolgens werd Régis met behulp van het Franse Rode Kruis opgegraven, geïdentificeerd en opnieuw begraven op de Algemene Begraafplaats in het bijzijn van zijn ouders, een detachement van de Royal Air Force en de burgemeester van Werkhoven. Veel later heeft de familie van Régis hem opnieuw opgegraven en vervoerd naar Evere bij Brussel, waar hij is bijgezet op het militaire gedeelte van de begraafplaats.

Régis-Charles Deleuze vloog in een Hawker Tempest V EJ775. Hij was luitenant der vliegers van de Royal Air Force, fighter pilot, 274 Squadron, registratienummer 135504.
Tijdens zijn tijd bij het 501 Squadron maakte Régis 8 V1 ’s (vliegende bommen) onschadelijk in de periode 7 augustus 1944 tot en met 18 december 1944:

Bronnen:

  • Air Magazine No 7, Maart/April 2002, artikel Sergeant-chef Georges Didier Rohrbacher “Le “Grand Cirque” de Régis Deleuze” pilote de Tempest dans le RAF
  • Johan van Impelen, amateur-historicus van Werkhoven
Translate »
Share This