Met dank aan Johan van Impelen, amateur-historicus van Werkhoven
Régis was net drie dagen geleden aangekomen bij het 274 Squadron in Volkel op 22 februari om zich bij zijn oude kameraden te voegen.
Eén van de piloten kreeg zijn vriendinnetje op bezoek en vroeg of Régis voor hem wilde invallen. Dat wilde Régis wel. Wat hij niet wist was dat hij op de 24e februari toestemming zou krijgen om dienst te nemen in de Franse luchtmacht. Dat bericht heeft hem nooit bereikt.
Het ging om een vrije jachtmissie over een zeer groot traject. Pierre Clostermann schreef hierover: “Na het ontbijt word ik met mijn team uitgezonden met een vrije jachtmissie over een zeer groot traject, namelijk Hannover, Maagdenburg en Kassel op 500 voet hoogte. En er mocht geschoten worden op alles wat bewoog en name op locomotieven en treinen”.
“Deze keer hadden wij verslechterd weer met een dreigende lucht en mist. Daarom bestudeerde ik zorgvuldig de zones van Flak, maar het bleek al snel dat dat zij van dag tot dag veranderde. Links van mij hangen twee paar vliegtuigen waarvan er één van Régis Deleuze is. Ik maak een grote omweg om het afweergeschut (de DCA) van Langenhagen te vermijden. Langenhagen is een grote basis, die goed verdedigd wordt en waar ME 262’s schuilen. Dat waren Messerschmitt’s en de eerste vliegtuigen die werden aangedreven met straalmotoren”.


De vliegtuigen, waaronder die van Régis kwamen vlakbij Hannover. Daar waren ze op hun hoede voor de Duitse afweer: FLAK.
Plotseling kwamen er van rechts in tegenovergestelde richting een dozijn Focke-Wulf 190 D-9’s opduiken. Het blijkt een klassieke valstrik te zijn. Iedereen draait zijn hoofd om naar deze vliegtuigen te kijken en hadden niet in de gaten dat er van links vier Focke-Wulf’s omlaag suisden en zich op de twee meest linkse vliegtuigen stortte.
Een van de Hawker Tempest V hangt verticaal en staat in brand en stort neer. Alles gebeurde zo snel dat er geen tijd was om te reageren. Twee andere toestellen zijn ook geraakt. De commandant besloot terug te gaan en de geraakte toestellen te begeleiden.
Régis zat in een van die toestellen die links van hem vlogen en waarschijnlijk daarbij geraakt was. Het weer was slecht met een dreigende lucht en mist.
Terwijl het team terugvloog naar Volkel vloog Régis met schade aan zijn vliegtuig richting Nederland om uiteindelijk via Driebergen in Werkhoven te belanden.



Links staat het kaartje met het vermoedelijke traject dat Régis gevlogen moet hebben voordat hij door de bomenrij op De Laan bij Kasteel Beverweerd vloog.
De beeldhouwer Harzing verklaarde dat hij op die zondagmorgen een verschrikkelijk lawaai boven Driebergen hoorde en dat dat werd veroorzaakt door een laagvliegend vliegtuig dat een rookspoor achterliet.
Tussen 11:00 – 12:00 uur is Régis komend vanaf Driebergen richting Werkhoven gevlogen. Hij heeft waarschijnlijk geprobeerd om in de weilanden te landen, maar raakte net voor De Laan de boomtoppen van het bosje daarvoor. Hierdoor schampte hij de grond en vloog door de bomenrij. Het vliegtuig kwam terecht in het weiland en het watertje “De Werkenhovense Meer”
Het motorblok, een Napier Sabre met 24 cylinders) kwam een stuk verder in het weiland


Hieronder staat een luchtfoto van 2 maart 1945. Hierop is te zien dat Régis met zijn Hawker Tempest V dwars door de bomenrij is gevlogen. Vaag is te zien dat dat het vliegtuig net daarna in het weiland is beland met het motorblok een stuk verderop.
Er zijn ook een aantal getuigen die op dat moment in de buurt waren. Daarover kunt u meer lezen op de pagina die daarvoor gemaakt wordt.
